flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз

03 вересня 2015, 10:21
     На виконання листа Голови Київського апеляційного адміністративного суду № 01-18/6107 від 16 липня 2015 року, та з метою здійснення аналізу практики застосування адміністративними судами першої інстанції глав 1-4 розділу 3 КАС України під час розгляду та вирішення адміністративних справ, Вишгородським районним судом Київської області було проведено аналіз проблемних питань,
   Згідно показників статистичного звіту про розгляд справ у порядку адміністративного судочинства за 2014 рік (Форма № 2-А) встановлено:
 

Назва показнику
Перебувало в провадженні
                  Розглянуто справ
 
усього
у тому числі надійшло у звітному періоді
усього
у тому числі
із прийняттям постанови
із задоволенням позову
із закриттям провадження у справі
залишенням заяви без розгляду
 
 
із порушенням строків, передбачених КАСУ
Не розглянуто   на кінець звітного періоду (залишок)
Справи за позовними заявами та поданнями (усього)
170
146
152
125
85
8
19
27
18

 
Порівнюючи  надходження та розгляд адміністративних справ за 2013 рік та 2014 рік встановлено нищевказаний приріст показників:
надходження позовних заяв –  -0,6 %;
надходження у звітному періоді – -6,4 %;
розгляд справ – 0,7%
У тому числі:
із прийняттям постанови – -4,6 %;
із задоволенням позову – -4,5 %;
із закриттям провадження у справі – 100%
залишенням заяви без розгляду – 35,7%
не розглянуто на кінець звітного періоду – -10%.
 
   Відповідно до наведеної нище діаграми надана характеристика скасування ухвал та постанов на підставі ст. 185 КАС України (показники наведені у відсотковому співвідношенні).
 
 

Оскаржено ухвал - 33 (100%)
1- скасовано 6
2- Залишено без змін 25                       
3 - скасовано в частині 2                         

 

Оскаржено постанов - 40 (100%)
1- скасовано 12
2- Залишено без змін 26                        
3 - скасовано в частині 2                         

 
    Додатково встановлено оскарження  в порядку ст.211 КАС України – 11.
З них:
залишено без змін постанову суду першої інстанції – 3;
скасовано постанову суду першої інстанції та направлено справу на новий розгляд – 3;
скасовано постанову суду апеляційної інстанції та закрито провадження по справі – 1;
станом на дату аналізу відкрито касаційне провадження – 4.
 
    Главами 1-4 розділу ІІІ Кодексу адміністративного судочинства України передбачено постановлення адміністративними судами першої інстанції на стадіях відкриття провадження в адміністративній справі, підготовчого провадження та судового розгляду наступних судових рішень, які підлягають оскарженню в апеляційному порядку: ухвал про залишення позовної заяви без руху та її повернення, відмову у відкритті провадження у справі, забезпечення адміністративного позову, залишення позовної заяви без розгляду, зупинення провадження у справі, закриття провадження у справі.
    Протягом 2014 рокуКиївським апеляційним адміністративним судом скасовано чотири ухвалипро відмову у відкритті провадження в адміністративній справі.
    Так, у справі № 363/4398/14-а, ухвалою від 17 жовтня 2014 року судом відмовлено у відкритті провадження за позовом до Відділу державної виконавчої служби Вишгородського районного управління юстиції про скасування постанови про накладення штрафу, з підстав викладених в  п. 1 ч. 1 ст. 109 КАС України. При вирішенні питання про відкриття провадження було встановлено, що постанова державного виконавця про накладення штрафу була винесена в рамках цивільної справи, в зв’язку з чим на думку суду, справа не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Однак, при вирішенні вказаного питання судом першої інстанції було не враховано п. 7 ч. 2 ст. 17, ч. 4 ст. 82 Закону України «Про виконавче провадження» та п. 6 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 13 грудня 2010 № 3 «Про практику застосування адміністративними судами законодавства у справах із приводу оскарження рішень, дій чи бездіяльності державної виконавчої служби»,  в зв’язку з чим, ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду  від 05 лютого 2015 року  ухвалу Вишгородського районного суду Київської області було  скасовано та направлено  справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
    З тих самих підстав колегією суддів Київського апеляційного адміністративного суду було скасовано ухвали щодо відмови у відкритті провадження у справах № 363/5023/14-а (№ рішення за ЄДРСР 42161699, 42928557), 363/4395/14-а (№ рішення за ЄДРСР 41028490, 41905313) та  363/4396/14-а (№ рішення за ЄДРСР 41412455, 43356342).
   Відповідно до ч. 1 с. 171- 2 адміністративна справа з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності вирішується місцевими загальними судами, як адміністративними судами протягом п'яти днів з дня відкриття провадження у справі. У виняткових випадках з урахуванням особливостей розгляду справи суд ухвалою може продовжити розгляд справи, але не більш як на п'ять днів.
     Частиною 5 ст. 107 КАС України встановлено, що копія ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі невідкладно після постановлення направляється особам, які беруть участь у справі, разом з інформацією про їх процесуальні права та обов’язки.
     Додатково ч. 3 ст. 35 КАС України визначено зокрема, що повістка повинна бути вручена не пізніше ніж за три дні до судового засідання, крім випадку, коли повістка вручається безпосередньо в суді. Повістка у справах, для яких встановлено скорочені строки розгляду, має бути вручена у строк, достатній для прибуття до суду.
      Однак виходячи із зазначених норм суд позбавлений можливості розглянути справу в зазначений термін, оскільки п’ятиденний термін направлення поштової кореспонденції замалий для отримати зворотніх повідомлень, щодо вручення судових документів сторонам.
    Також на стадіях підготовчого та судового провадження в суддів виникали проблеми, що супроводжувались позбавленням можливості своєчасного повідомлення про розгляд справи сторін, в зв’язку з неналежним врученням кореспонденції працівниками поштових відділень. Додатково встановлено, що представники органів місцевого самоврядування, які виступали в більшості справ відповідачами, зловживали своїми правами та не забезпечували явку своїх законних представників в судові засідання, чим порушували участь у справі сторін.
    Додатково встановлено, що Рішенням Конституційного суду України від 8 квітня 2015 року, у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини положення ч. 2 ст. 171 - 2 КАС України визнано неконституційними та такими, що втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України вказаного Рішення. Однак станом на дату аналізу дана норма не виключена з КАС України, та місцевим загальним судам не надано листів чи роз’яснень з цього приводу, в зв’язку з чим, на нашу думку, дане питання потребує врегулювання.
 
 
В.о. Голови
Вишгородського районного суду
Київської області                                                               І.Ю. Котлярова
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Виконавець:
Ніколаєнко В.В.
(04596) 22-710